Новини

Для тих, хто пам’ятає «буремні дев’яності», слово «Магнолія» точно не тільки про квіти. Саме тоді, за п’ять років до початку XXI століття, з’явилось телебачення, яке відрізнялось від інших не тільки назвою, а і спрямованістю, яке розповідало про дітей, що зникли, і завдяки якому їх знаходили.  «Магнолія-ТВ» і досі чи не єдина в Україні телекомпанія, що спеціалізується виключно на соціально важливих темах, допомагає людям знайти порятунок і подолати  біду. Як і раніше, «Магнолія» асоціюється із дітьми. Тими, яких шукають, знаходять, на яких чекають і які отримують – надію, спокій, родину, а іноді нове життя…

Цифри і факти

У 2001-му році група журналістів, які декілька років поспіль створювали сюжети для програми «Служба  розшуку дітей», вирішили об’єднатися  заради захисту прав дітей і сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах.  Всеукраїнську громадську організацію зареєстрували у 2005-му. У 2015 році ВГО «Магнолія» стала співзасновником Української мережі за права дитини. За два десятки років мета дещо трансформувалась і сьогодні місія організації позначена як «надання голосу дискримінованим та вразливим».

У 2018 році ВГО «Магнолію» як представницю України визнано повноцінним членом Міжнародної Федерації Missing Children Europe, що об’єднує «гарячі лінії» зниклих дітей в 28 країнах Європи і дає можливість допомагати сім’ї у випадку зникнення її дитини на чужині. За словами керівниці проектів ГО Марини Липовецької,  «Магнолії» довелося довго готуватись до вступу і подолати неабиякі перевірки, лише «випробувальний термін» тривав рік. «За цей час ми мали зробити багато: розробити документацію, стандарти роботи «гарячої лінії», посадові інструкції, алгоритми роботи, алгоритми реагування на той чи інший випадок звернення на «гарячу лінію» 116 000 в Україні. Нас відвідала з інспекцією Голова правління Федерації Missing CHildren Europe  Хайді Депо. Після успішної перевірки рішенням Генеральної Асамблеї нас прийняли у лави членів Федерації», – каже пані Марина і зауважує, що це стало можливим в тому числі і завдяки допомозі експертів, яких організація знайшла на платформі розвитку громадянського суспільства «Маркетплейс», яка адмініструється ІСАР Єднання.

Сьогодні «Магнолія» досвідчена і впливова організація, що має міцні соціальні зв’язки із потужними донорами, багатьма партнерами, зокрема, 29-ма телекомпаніями. Окрім адміністративної команди щоденно діяльність ГО на волонтерських засадах підтримують десятки фахівців (режисери, оператори, відеомонтажери, регіональні журналісти) і сотні небайдужих українців, які допомагають шукати зниклих дітей, поширюють оголошення про розшук у соцмережах, телефонують на «гарячу лінію»...

2 149 дитини вдалося розшукати і повернути в безпеку за роки діяльності «Служби розшуку дітей» завдяки співпраці з поліцією, волонтерами, медіа та небайдужими громадянами. Кожен може долучитися до цієї доброї справи, скориставшись посиланням: https://missingchildren.org.ua/content/diznatisya-bilshe

Нові виклики

Не зважаючи на те, що сучасна реальність дає можливість власноруч розповсюджувати чи збирати інформацію завдяки соціальним мережам, розголос повідомлень про зникнення саме по телебаченню досі має сенс і є  найбільш ефективним. «Коли виходить в ефір черговий випуск телепрограми про зникнення дитини, ми завжди отримуємо більший фідбек на «гарячу лінію», аніж після розміщення оголошення у соцмережах, – розказує Марина Липовецька. – Справа в тому, що аудиторія 29-ти телеканалів України в рази перевищує нашу аудиторію у соцмережах».

А от саме дякуючи новим Інтернет-технологіям, процес отримання і передавання інформації про зниклу дитину на порядок пришвидшився. «Тепер ми вже не чергуємо на вокзалі і не чекаємо потягів, якими колись батьки з усієї України передавали нам листи з фотокартками своїх зниклих дітей, – пояснює пані Марина. – Реагувати можливо практично миттєво: як тільки через Інтернет ми отримуємо інформацію від поліції або батьків, одразу починаємо діяти».

Як відомо, «інший бік» є в будь-якої, навіть золотої, медалі. Так сталося і з омріяним безвізом: разом із почуттям безмежної свободи і відчуттям приналежності до Європи, він приніс збільшення ризику зникнення українських дітей за кордоном. За словами експертки, із введенням безвізу з ЄС і до початку пандемії у 2020-му році, кількість українських дітей, що перетинала кордони з країнами ЄС, досягала щороку 500 тисяч. Також останніми роками суттєво збільшилася кількість міжнаціональних шлюбів (і, відповідно, розлучень). «Як наслідок, побільшала кількість випадків міжнародних сімейних викрадень», – констатує пані Марина, пояснюючи, що саме задля найшвидшого розшуку зниклих дітей і можливості співпраці з Консулами України в країнах Європи «Магнолія» налагодила співпрацю і підписали Меморандум з Міністерством закордонних справ України. А для підвищення ефективності супроводу іноземців, які розшукують своїх дітей в Україні, довелося підсилювати співпрацю з Міністерством юстиції України.

За словами керівниці проектів «Магнолії», робота з випадками міжнародних сімейних викрадень потребує цілого комплексу специфічних навичок і знань. Саме тому і було прийнято рішення скористатися грантовою підтримкою від ІСАР Єднання, щоб навчити команду.

magnolia1

Програма тренінгу, який пройшла команда «Магнолії» заради досягнення європейських стандартів в пошуку зниклих дітей

  • Правові алгоритми роботи з кейсами розшуку дітей в Україні.
  • Цивільно-правові аспекти міжнародного викрадення дітей (згідно Гаазької Конвенції).
  • Органи, що відповідають за роботу з випадками міжнародних сімейних викрадень.
  • Алгоритми дій для батьків, що шукають свою дитину у випадках міжнародних сімейних викрадень.
  • Схема консультування на «гарячій лінії» 116 000 у випадках міжнародних викрадень дітей.
  • Сімейна медіація як альтернативна допомога у розшуку дітей у випадках сімейних викрадень.
  • Практичне відпрацювання надання консультацій іноземцям, що шукають своїх дітей на території України.

magnolia2

Вічні проблеми

Зрозуміло, що специфічна діяльність, яку обрала  Всеукраїнська громадська організація «Магнолія», передбачає тісну співпрацю з відповідними вітчизняними структурами, зокрема, поліцією і взагалі юридичною спільнотою. Не зважаючи на величезний досвід побудови стосунків з такими партнерами, «Магнолія» скористалась можливістю отримати грант на вдосконалення навичок проведення переговорів з представниками цих структур. Як пояснює Марина Липовецька, в процесі реформування органів внутрішніх справ було створено, зокрема, підрозділ ювенальної превенції, у зв’язку з чим довелось заново налагоджувати зв’язки і співпрацю з новими підрозділами та їх керівниками в усіх регіонах України.

«Що стосується Міністерства закордонних справ та Міністерства юстиції, ми і досі знаходимось в процесі налагодження співпраці для подолання нових викликів, пов’язаних з безвізом, – каже пані Марина. – І ми вдячні ІСАР Єднання за можливість отримання навичок проведення переговорів з представниками держорганів».

Таким самим безперервним процесом як побудова плідних комунікацій, є процес загоювання ран, що неодмінно виникають, коли цілодобово працюєш із бідою. Зважаючи на провідну проблематику «Магнолії», небезпека емоційного вигорання для членів команди є наочною. Усвідомлення цього факту призвело до того, що організація написала заявку і виграла грантовий конкурс на профілактику емоційного вигорання.

  • Окрім колективного відпочинку, тім-білдінгу, ми періодично потребуємо допомоги психолога, – каже пані Марина. – На порталі Marketplace ми знайшли чудового спеціаліста, він провів нам серію тренінгів, на яких ми дізнались про методи профілактики вигорання і практично командно їх пропрацювали. З того часу ми періодично використовуємо отримані методи та вправи для покращення стану працівників. Адже це напряму впливає і на якість надання послуг бенефіціарам.

Стратегічні рішення

Співробітники «Магнолії» кажуть, що тактичні щоденні рішення в організації приймаються хоч і колективно, однак спонтанно, «від прецеденту».  Однак більш основоположні речі – інша справа.

  • Для цього ми влаштовуємо сесії стратегічного планування та зовнішню оцінку організаційної спроможності (до речі, ці заходи ми також проводили за підтримки ІСАР Єднання), – каже Марина Липовецька. – Це дійсно дуже корисні речі, які тривають не один день, але згодом вся команда включається в процес «на повну». А незалежний експерт допомагає сформулювати і оформити напрацювання у зрозумілу «канву», на яку в подальшому спираються в роботі всі працівники, волонтери та члени організації.

magnolia3

Лайфхак від «Магнолії»

Корисним відкриттям для нас стало залучення до стратегічного планування та оцінки потреб «причетних» до нашої організації. Люди «ззовні» (члени Наглядової ради, експерти, тренери, партнери – всі ті, хто співпрацював з організацією) можуть помітити те, чого ми не бачимо зсередини, і дати цінні поради.

Наразі ВГО «Магнолія» проводить збір коштів на широку інформаційну кампанію з привернення уваги суспільства до проблеми безпритульних дітей. Мета ініціативи – закликати небайдужих громадян не проходити повз безпритульну дитину, озброїти людей чіткими інструкціями, як діяти при виявленні на вулиці такої дитини та посприяти її поверненню в безпеку.

Протягом десяти тижнів на 29-ти партнерських телеканалах виходитимуть  випуски телепрограми «Служба розшуку дітей», присвячені проблематиці дитячої безпритульності під час пандемії. Окрім цього, за допомоги спеціальних пошукових  слів (хештегів) кожна людина зможе знайти в Інтернеті потрібний випуск телепрограми і дізнатися, що робити в тій чи іншій ситуації. Цікаво, що цей проєкт для «Магнолії» певною мірою експериментальний, бо організація вперше збирає кошти за схемою «подвоєння»: «Ми перемогли у конкурсі Міжнародного Фонду «Відродження» щодо підтримки цього проекту і зробили вдалу презентацію на Платформі Спільнокошт (bigidea), – пояснює пані Марина. – За умовами конкурсу донор зобов’язується подвоїти суму, яку ми зберемо від суспільства за 100 днів».

P.S. Навичку яскраво та переконливо презентувати свою діяльність перед донорами і партнерами ВГО «Магнолія» також отримала в рамках гранту на організаційний розвиток від ІСАР Єднання.