У рамках цієї статті роздивимось, що таке фандрейзинг, які бувають його методи та які кроки треба здійснити для забезпечення стартового фінансування організації або ініціативи.
Щороку в світі виникають сотні нових суспільних і благодійних організацій. Люди
об'єднуються і створюють організовані структури для вирішення проблем, які за них не може вирішити ні держава, ні бізнес. Так росте і формується сектор громадянського суспільства. І перше питання, яке турбує ініціаторів громадських ініціатив: де знайти ресурси для існування організації?
Процес залучення ресурсів для реалізації соціальних та суспільно-значущих проєктів називається фандрейзинг. Цей термін походить з англійської і означає fund - фонди, ресурси, капітал, та raising - ростити, збільшувати.
Методи фандрейзингу
Існує багато видів підтримки. Нижче вказані основні джерела фінансування неприбуткових організацій та види підтримки, які можна отримати з цих джерел.
● Фонди, міжнародна технічна допомога
- Гранти
- Стипендії
- Технічна допомога
● Державні органи
- Гранти
- Контракти
- Матеріальна допомога
● Бізнес
- Пожертвування (донати)
- Соціальне спонсорство
- Безоплатна “оренда” робочого часу співробітників або надання безкоштовних консультацій в рамках сервісу фірми
- Натуральний вклад (in-kind)
● Неурядові організації
- Парнерства
● Діяльність власної організації/Самофінансування
- Членські внески
- Продаж послуг
- Соціальне підприємництво
● Фізичні особи
- Одноразові дрібні пожертви (краудфандинг)
- Постійні (регулярні) пожертви
- Майно
- Купівля послуг/товарів вашої організації
- Пожертви під час проведення акцій та заходів
- Волонтерство
Доступність ресурсів залежить від багатьох факторів, тому для пошуку ресурсів краще застосувати системний підхід. До того ж рекомендується залучати якомога більшу кількість методів фандрейзингу, тобто диверсифікувати методи фандрейзингу, на випадок якщо один з методів відпаде. Таким чином, завжди залишиться інший метод, який буде генерувати ресурси для вашої організації чи ініціативи.
Найбільш розповсюдженими видами фандрейзингу є залучення міжнародної технічної допомоги, використання ресурсів в інтернеті (накшталт краудфиндингу), соціальне підприємництво та розсилка листів подяки. Такі методу фандрейзингу підійдуть організації будь якого виду.
Що потрібно враховувати при виборі методу файндрейзинга?
По-перше, слід враховувати тимчасові рамки який охопить той чи інший метод. По-друге, слід враховувати скільки часу буде витрачено на залучення коштів конкретного методу (планування, організації, здійснення самого методу тощо.) По-третє, потрібно врахувати відрізок часу з моменту збору коштів до моменту, коли вони надійдуть до організації. Також необхідно заздалегідь оцінити ефективність данного методу та можливість з його допомогою зібрати необхідну сумму для розвитку організації. Порахувати всі витрати, які понесе організація під час збору коштів, а також підрахувати людські ресурси, які будуть необхідними для здійснення цієї діяльності.
З чого почати?
Для побудови ефективної фандрейзингової стратегії потрібно:
- Призначити окрему людину з вашої команди, яка буде відповідати за збір коштів.
- Визначити методи залучення коштів.
- Задіяти електронні системи, такі як Trello, щоб ефективніше управляти проєктами та створити єдину базу з усіма діючими та потенційними донорами.
- Оновлювати на постійній основі перелік потенційних донорів.
- Проводити моніторинг та оцінку фандрейзингової стратегії.
- Висловлювати слова подяки донорам, спонсорам та всім тим, хто допомагає вашій організації.
- Контролювати та коригувати стратегію на постійній основі.