fbpx
Безкоштовна лінія для питань щодо грантових конкурсів 0 800 50 77 45

У рамках цієї статті роздивимось, що таке фандрейзинг, які бувають його методи та які кроки треба здійснити для забезпечення стартового фінансування організації або ініціативи.

Щороку в світі виникають сотні нових суспільних і благодійних організацій. Люди

об'єднуються і створюють організовані структури для вирішення проблем, які за них не може вирішити ні держава, ні бізнес. Так росте і формується сектор громадянського суспільства. І перше питання, яке турбує ініціаторів громадських ініціатив: де знайти ресурси для існування організації?

Процес залучення ресурсів для реалізації соціальних та суспільно-значущих проєктів називається фандрейзинг. Цей термін походить з англійської і означає fund - фонди, ресурси, капітал, та raising -  ростити, збільшувати.

Методи фандрейзингу

Існує багато видів підтримки. Нижче вказані основні джерела фінансування неприбуткових організацій та види підтримки, які можна отримати з цих джерел.

●      Фонди, міжнародна технічна допомога

-        Гранти

-        Стипендії

-        Технічна допомога

●      Державні органи

-        Гранти

-        Контракти

-        Матеріальна допомога

●      Бізнес

-        Пожертвування (донати)

-        Соціальне спонсорство

-        Безоплатна “оренда” робочого часу співробітників або надання безкоштовних консультацій в рамках сервісу фірми

-        Натуральний вклад (in-kind)

●      Неурядові організації

-        Парнерства

●      Діяльність власної організації/Самофінансування

-        Членські внески

-        Продаж послуг

-        Соціальне підприємництво

●      Фізичні особи

-        Одноразові дрібні пожертви (краудфандинг)

-        Постійні (регулярні) пожертви

-        Майно

-        Купівля послуг/товарів вашої організації

-        Пожертви під час проведення акцій та заходів

-        Волонтерство

Доступність ресурсів залежить від багатьох факторів, тому для пошуку ресурсів краще застосувати системний підхід. До того ж рекомендується залучати якомога більшу кількість методів фандрейзингу, тобто диверсифікувати методи фандрейзингу, на випадок якщо один з методів відпаде. Таким чином, завжди залишиться інший метод, який буде генерувати ресурси для вашої організації чи ініціативи. 

Найбільш розповсюдженими видами фандрейзингу є залучення міжнародної технічної допомоги, використання ресурсів в інтернеті (накшталт краудфиндингу), соціальне підприємництво та розсилка листів подяки. Такі методу фандрейзингу підійдуть організації будь якого виду.

Що потрібно враховувати при виборі методу файндрейзинга?

По-перше, слід враховувати тимчасові рамки який охопить той чи інший метод. По-друге, слід враховувати скільки часу буде витрачено на залучення коштів конкретного методу (планування, організації, здійснення самого методу тощо.) По-третє, потрібно врахувати відрізок часу з моменту збору коштів до моменту, коли вони надійдуть до організації. Також необхідно заздалегідь оцінити ефективність данного методу та можливість з його допомогою зібрати необхідну сумму для розвитку організації. Порахувати всі витрати, які понесе організація під час збору коштів, а також підрахувати людські ресурси, які будуть необхідними для здійснення цієї діяльності.

З чого почати?

Для побудови ефективної фандрейзингової стратегії потрібно:

  1. Призначити окрему людину з вашої команди, яка буде відповідати за збір коштів.
  2. Визначити методи залучення коштів.
  3. Задіяти електронні системи, такі як Trello, щоб ефективніше управляти проєктами та створити єдину базу з усіма діючими та потенційними донорами.
  4. Оновлювати на постійній основі перелік потенційних донорів.
  5. Проводити моніторинг та оцінку фандрейзингової стратегії.
  6. Висловлювати слова подяки донорам, спонсорам та всім тим, хто допомагає вашій організації.
  7. Контролювати та коригувати стратегію на постійній основі.