Як написати якісну грантову заявку, щоб її підтримав донор? Відповідь на це питання було і залишається актуальним для громадських організацій.
Щороку ІСАР Єднання обробляє більше тисячі заявок від організацій з усієї України. Частина з них отримує підтримку, частина – ні. Причини на те різні.
Команда ІСАР Єднання вирішила провести вас за лаштунки цього адміністративного процесу. У прямому ефірі проєктна менеджерка Тетяна Ничипоренко та грантова менеджерка Юлія Телешова поділилися своїми спостереженнями та практичним досвідом – чому так відбувається, яких помилок найчастіше припускаються організації у своїх заявках, та на що варто звернути увагу, аби показати свою організацію та ідею з кращої сторони. Ми виокремили для вас основні тези, на які варто зважати при розробці своїх проєктів.
ЩО ВАРТО ЗНАТИ?
ТОП-1. Якісні проєкти не пишуться, проєкти розробляються.
Кожен проєкт – зміна, якої ви хочете досягти. Вивчайте ситуацію, її причини, ставте мету і продумуйте, як ви будете до неї йти. Що вам потрібно, хто вам може допомогти або завадити. Як ви будете розуміти, що йдете туди, куди треба. Як знатимете, поміряєте, що досягли мети.
Грантова заявка – ряд питань, які допомагають розкрити суть і структуру вашого проєкту.
ТОП-2. Обґрунтовуйте проблему. Опишіть, чому цей проєкт важливий.
Розробляючи проєкт, добре подумайте, яку саме проблему ви намагаєтеся вирішити. Описуючи проблему, показуйте наявну негативну ситуацію. Будьте конкретними та чіткими. На етапі дизайну проєкту проаналізуйте її. Не мисліть одразу рішеннями. Подумайте, якими є причини цієї проблеми.
Будуйте дерево проблем і з нього малюйте цілі проєкту. При обґрунтуванні проблеми коректно використовуйте дані та аналітику. Не пишіть про світову статистику чи статистику інших країн у той час, як мова йде про невеличке містечко на сході України, яке має свою специфіку. Покажіть, що ви вже провели попереднє дослідження! Писати, що ми дослідимо цю тему і щось сплануємо, якщо нас підтримають, – поганий тон.
ТОП-3. Об’єктивно оцінюйте рівень впливу запланованої діяльності на розв'язання проблеми
Оцінюєте проблему реально, пропонуйте адекватні проблемні підходи до її вирішення. Майте чітке розуміння як втілений вами проєкт вплине на розв'язання проблеми, володійте експертизою для того, щоб втілити всі заплановані активності.
Ретельно аналізуйте свої рішення на потенційну ефективність, працюйте в команді, аналізуйте проблему комплексно, моделюйте різноманітні шляхи її вирішення, пам’ятайте про тих партнерів, які сприятимуть підвищенню впливу. Не забувайте про партнерства з тими, хто також зацікавлений у розв'язанні проблеми, або може вплинути на її вирішення.
ТОП-4. Обсяг тексту, яким викладається ідея проєкту та розкриваються питання заявки, – це ресурс
…який потрібно використовувати максимально ефективно.
Будьте максимально чіткими, конкретними та сфокусованими. Запитуйте себе – яку критичну цінність несе інформація, яку ви викладаєте для розуміння ідеї тими, хто читає її вперше.
Писати суцільний текст без абзаців, довгі складнопідрядні речення довжиною у пів сторінки - це погана ідея.
ТОП-5. Заявка – це шанс розповісти про себе, представити себе експертам, які оцінюватимуть вашу проєктну пропозицію.
Показуйте свою унікальність. Розповідайте про себе – хто ви, для чого ви створені, яка ваша місія, який досвід, у чому ваша експертиза, в якій сфері ви працюєте, який у вас є досвід та досягнення. Показуйте, як проєкт, який ви пропонуєте, дотичний до вашої діяльності.
ТОП-6. Уникайте кон’юнктурщини. Дотримуйтеся принципу керованості місією організації.
Не хапайтеся за популярні напрямки тільки тому, що це можливість отримати додатковий ресурс. Такі проєкти зазвичай дуже видно, вони не здобувають підтримки та не додають хорошої репутації організації.
ТОП-7. Завжди зазначайте, який досвід у вас є, що ви вже зробили.
Якщо ви новостворена організація, що ви робили до того, як зареєстрували організацію. Можливо, працювали як ініціативна група чи в складі інших команд. Писати, що ви ще нічого не робили, але зробите, якщо раптом вас підтримає донор, – не варто.
ТОП-8. Вдумливо формуйте індикатори успішності проєкту.
У формуванні індикаторів допоможе розуміння структури результатів, яких ви очікуєте, на різних рівнях.
Розроблений за результатами проєкту документ, випущений буклет чи проведений тренінг – це результати одного рівня - outputs. Подумайте, якими можуть бути наслідки (outcomes), та вплив (impact), а ткож що може бути свідченням цих наслідків та впливу.
Не залишайтеся на рівні індикаторів найнижчого рівня. Відбіркову комісію цікавить, які саме показники дадуть вам підстави вважати проєкт успішним на рівні наслідків та впливів.
ТОП-9. Члени комісії, яка оцінює ваші заявки, – живі люди
Члени комісії прочитають те, що ви написали в заявці. Те, що ви мали на увазі, але не написали, не прочитають. І не оцінять. Грантові конкурси переважно не передбачають опції уточнити у вас, що ж ви мали на увазі. Тому будьте чіткими у формуваннях. Запропонуйте зовнішній особі проглянути ваш проєкт.
З іншого боку члени комісії орієнтуються в секторі. Вони можуть знати про вашу роботу, мати досвід попередньої взаємодії з вами. Можуть піти подивитися ваші соцмережі або сайт і здивуватися, чому останні публікації в організації, яка описує себе як активну, були зроблені два роки тому.
Пам’ятайте про це, коли берете участь у заходах, публічно себе презентуєте – це теж впливає на вашу репутацію.
Для експерта і донора важливі дедлайни, вплив, індикатори, обґрунтовані бюджети, успішні історії, бо він відповідає за чужі кошти – гроші платників податків, публічні кошти.
ТОП-10. Сталість проєкту
Якщо ідея не матиме життєздатності після завершення фінансування проєкту, беззмістовно її підтримувати. Продемонструйте майбутнє вашого проєкту, інтегруйте в проєкт активності, які допоможуть забезпечити сталість.
Запис прямого ефіру доступний тут:
Опирайтеся на досвід колег і посилюйте свою спроможність. Реалізовуйте проєкти, які будуть цікаві вам і корисні суспільству.